Saturday, January 12, 2019

Bengkel Pemantapan Perolehan LADA .

Catatan.. Mohd Asri Redha
Tempat... Nova Highlands Resort, Cameron Highland
Tarikh.. 11 - 13 Jan. 2019

Assalaamualaikum WBT .. Selamat Pagi..
Kali ini saya ingin menceritakan satu lagi aktiviti penting LADA kearah memantapkan lagi pengetahuan anggota dalam bidang Perolehan Kerajaan. Saya sengaja mengusulkan kursus ini dibuat untuk mempastikan setiap kakitangan mempunyai pengetahuan mendalam dalam proses Perolehan Kerajaan samada perolehan bekalan dan perkhidmatan atau perolehan kerja..




Pengetahuan berkenaan perkara perolehan ini amat penting kerana pengalaman lalu membuktikan banyak berlaku salah tafsiran tentang beberapa perkara perolehan dan berlaku juga penyalahgunaan kuasa dalam hal2 berkaitan perolehan ini disebabkan ketidakfahaman dalam hal2 berkaitan perolehan.. kadang2 berlaku konflik antara pegawai yang menguruskan perolehan dengan pegawai atasan disebabkan kekurangan ilmu atau kurang fahaman pegawai berkenaan prosedur2 kewangan...

Antara subjek penting yang diberi penumpuan dalam kursus ini ialah Pemahaman
En Kamaruzzaman dari Jab.
Kastam DiRaja M'Sia ssh
Menyampaikan Taklimat
SST..
Pekeliling2 Yang Di Guna Pakai,
En. Muhaimin sedang 
Kaedah Perolehan Kerajaan, Pentadbiran Kontrak, Ketidakpatuhan Tatacara Perolehan Kerajaan, Pelaksanaan Cukai Jualan & Perkhidmatan Dlm Perolehan Kerajaan SST dan Perbincangan2 Umum berkaitan perolehan. Ceramah disampaikan oleh pegawai yg mahir dalam Bab Perolehan iaitu en.M.Sasitharan dan en. Muhaimin dari Kementerian Kewangan..

Kekurangan ilmu Perolehan ini boleh menyebabkan kerajaan menanggong kerugian yan besar akibat salah penamatan kontrak perolehan dan proses pemotongan yang tidak terator.. Telah banyak bukti menunjukkan Kerajaan terpaksa menanggong kerugian yg amat besar apabila Syarikat menyaman Kerajaan atas alasan penamatan yg tidak mengikut prosedur walau pun realitinya Syarikat tersebut amat lemah prestasinya..




Saya harap kursus yang diaturkan ini akan memberi manafaat yang terbaik buat diri saya dan pegawai2 LADA dalam melaksanakan tanggongjawab dengan lebih berkesan dan berintegriti. Saya sendiri melihat peserta sudah mendapat pemahaman yang jelas tentang beberapa isu yang belum terungkai sebelum ini melalui soalan-soalan yang dikemukakan dan latihan-latihan dalam kumpulan yang diaturkan oleh fasilitator.. Kelemahan2 dan kesilapan yang berlaku sebelum ini jangan diulangi lagi.. belajar melalui kesilapan lalu da belajar melalui kursus2 seperti ini...

Ok... jumpa lagi dalam catatan saya seterusnya bila ada kelapangan.. kesibokan kerja pada ketika ini banyak mencuri masa saya untuk menulis dan mencatat beberapa peristiwa penting yang berlaku..











No comments:

Post a Comment