Wednesday, June 19, 2019

Sambutan Hari Bumi Sedunia 2019

Catatan : Mohd Asri Redha
Tarikh: 23 April 2019
Tempat: Dewan Auditorium LADA


Rupanya BUMI pun ada sambutan 'Hari Bumi Sedunia' iaitu pada setiap 22 April . Hari Bumi diperingati pertama kali pada tahun 1970. LADA sebagai agensi yang amat prihatin berkenaan alam sekitar dan alam semulajadi ini tidak mahu ketinggalan dalam mengadakan sambutan ini walaupun dibuat agak ringkas, tapi penoh bermakna. Kita sebagai makhluk yang tinggal didunia ini kena ambil peduli tentang BUMI.. Berbuat baiklah  pada BUMI kita ini pada setiap saat. Jagalah BUMI tempat kita hidup ini, kemana lagi kita mau pergi kalau bukan di BUMI ini. Lestarikan BUMI kita ini untukk masa depan anak cucu kita.. Tahun 2018 juga LADA buat sambutan ini bersama dengan anak syarikat iaitu Lada Eco Sdn Bhd dengan bertemakan 'Hari Tanpa Plastik'


Kali ini dibuat satu majlis taklimat khas 
berkaitan makhluk-makhluk alam yang bertapak di Pulau Langkawi hasil kajian yang dibuat oleh Prof Dr. Norhayati Ahmad, Pengerusi Pusat Penyelidikan Langkawi, UKM . Tajuk syarahannya ialah ' Keunikan Biodiversiti Pulau" (Unique Island Biodivesity).  Menarik hasil dapatan kajian beliau, dan merupakan perkara baru bagi saya yang amat kurang arif berkenaan perkara ini. 


LADA telah menjemput pelbagai pihak berkepentingan seperti Geopark Partner, Geopark  ,  tourist guide, murid-murid sekolah dan orang-orang awam untuk mendengar dan memahami taklimat yang disampaikan itu. Adalah diharapkan dengan adanya program ini akan ianya akan dapat mendidik dan melahirkan kesedaran  yang tinggi dikalangan peserta tentang kepupusan spesies dan penyebab serta akibat daripada fenomena alam dan perbuatan manusia. Ia juga akan dapat menimbulkan kesedaran untuk  mengaktifkan pergerakan global dalam perlindungan spesies dan habitat yang terdapat di Pulau Langkawi. Sebenarnya banyak spesies dan habitat unik yang ada di Pulau Langkawi dan ada yang hanya satu-satunya  terdapat  di Pulau Langkawi ini yang perlu sekali dijaga dan dipastikan ianya tidak pupus dimuka bumi ini.. 

Jadi ramai yang  tidak  sedar , sebenarnya Langkawi ini amat unik sekali dengan  biodiversitinya yang pelbagai. Ini boleh diketengahkan sebagai produk pelancongan yang menarik untuk dinikmati selain produk2 hiburan yang ada di pulau ini.

TQ .. jumpa lagi..








No comments:

Post a Comment