Tuesday, June 18, 2019

Taman2 Syurga di Dunia

Catatan .. Mohd Asri Redha
Tarikh ... 21 Mac 2019

Dalam hubungan suami isteri kadang2 kita kecewa/merajuk/marah dengan pasangan kita kerana 'expectation' yg kita harapkan berlaku, tapi tak berlaku, bukan kecewa apapun dengan pasangan kita..  Yang semacam itu sahaja. Akhirnya hubungan menjadi renggang.. betul tak.. itu yang saya dapat belajar dari ustazah Asma tadi.. Menarik dan  berterus terang serta tidak kering gusi mendengar ceramahnya.. Isu komunikasi dalam hubungan keluarga itu amat penting dan jangan sekali diabaikan.. Kita kena belajar sedikit sebanyak bagaimana cara berkomunikasi yang terbaik....

Perkara yang remeh temeh jangan dibesar-besarkan dan diambil hati sangat, kelak ia  merebak menjadi masalah yang besar pula. Kadang-kadang tidak ingat tarikh lahir pasangan pun sudah boleh menimbulkan masalah besar dalam hubungan keluarga, sedangkan kita tahu pasangan kita bukan tidak sayang kat kita... Terima seadanya pasangan masing-masing. Contoh2 yang diberikan amat menarik diberikan perhatian apatah lagi contoh pada dirinya sendiri yang akhirnya mengakui bahawa beliau kena terima seadanya akan pasangannya dan tidak mengharapkan lagi pasangannya itu mengikuti atau memahami kehendaknya seperti naluri seorang wanita yang memang cerewet hal-hal berkaitan tarikh-tarikh penting dalam hidup, nama-nama penting, peristiwa-peristiwa bersama yang patut diingati dan sebagainya. Yang penting kita memahami bahawa kita sayang-menyayangi pasangan masing-masing..

Alhamdulillah pagi tadi punya cerita.. dapat mengumpulkan anak2 buah utk membaca surah  yassin beramai-ramai dan mendengar ceramah yang amat bermanafaat buat insan2 kerdil dan serba kekurangan seperti saya ni.. Kadang-kadang kita ni malas untuk mendengar ceramah-ceramah agama seperti ini, entah kenapa.. Tapi bila kita mendengar ceramah, macam-macam perkara baru dan cerita baru yang kita dengar untuk panduan kita semua... Kadang-kadang itu baru kita sedar akan perbuatan-perbuatan tertentu kita itu tidak baik dan tidak betul. Dalam sembahyang sendiri pun semakin banyak kita belajar atau mengikuti ceramah agama, semakin banyak yang kita kena perbaiki lagi cara kita sembahyang tersebut... jadi pesan untuk diri saya, bila ada kesempatan dengar ceramah agama  tu, pergilah dengar dan ambillah manafaat daripadanya.. Berada ditempat mencari ilmu itu seperti kita berada di dalam  'Taman-Taman Syurga' Jangan kita ego yang kita ini tahu semuanya.... Banyak sangat yang kita kekurangan... In Sya Allah selamat didunia dan akhirat.









No comments:

Post a Comment