Thursday, November 21, 2019

Rasuah tu dalam bahasa Latin ialah 'corruptus' (rosak)

Catatan.. Mohd Asri Redha
Tarikh.. 14 Nov. 2019

Assalaamualaikum WBT... dan Selamat Siang semua sahabat-sahabat yang membaca catatan saya kali ini. Catatan kali ini sekadar hendak mengemaskinikan catatan-catatan aktiviti saya di LADA ini.

Dalam usaha untuk mempertingkatkan lagi tahap integriti anggota pentadbiran LADA ini, LADA perlu membuat sesuatu yang boleh menjadi panduan kepada setiap anggota agar setiap proses kerja yang berjalan akan dipastikan tidak ada ruang untuk disalahgunakan bagi kepentingan diri.

Untuk itu LADA telah mengadakan satu Bengkel khusus untuk mengujudkan Pelan Anti Rasuah Organisasi LADA (OACP) . Bengkel ini telah diadakan pada 13  November 2019 hingga 16 November 2019. Pelan ini merupakan satu dokumen dasar antirasuah di peringkat organisasi yang bertujuan untuk menangani permasalahan dan kelemahan governans, integriti dan antirasuah dalam organisasi. Pengujudan OACP ini merupakan satu arahan diperingkat atasan yang dikeluarkan oleh Arahan YAB Perdana Menteri No 1, Tahun 2019 (Pemantapan Governans, Integriti Dan Anti Rasuah Dalam Pengurusan Pentadbiran Kerajaan Malaysia:

Saya amat berharap agar dengan adanya OACP LADA ini akan membolehkan usaha usaha pencegahan rasuah akan dapat dilaksanakan dengan lebih teratur, lebih komprehensif, dan berkesan. LADA akan dapat melaksanakan usaha-usaha pencegahan rasuah secara berterusan melalui sistem pemantauan yang sistematik, penilaian yang cekap dan penambahbaikan OACP ini dari masa kesemasa , supaya ianya kekal berkesan sepanjang masa. Dengan itu LADA ke arah zero rasuah akan dapat dicapai.

'PELAKSANAAN PELAN ANTIRASUAH NASIONAL'

Fasilitator:
PPj. Mohd Hasraff b. Hashim
Psk Ku Syazwani bt. Ku Azmi
P/Psk Sorfina Izzati b. Mohd Said










Nota: Fasilitator :

















No comments:

Post a Comment