Sunday, February 16, 2020

Cantik dan Kemas Pengurusan Fail..

Catatan :  Mohd  Asri Redha
Tarikh : 15 Januari 2020

Assalaamualaikum WBT.. Dan Selamat Siang..
Hari ini saya bersiaran dari Hotel MyAngkasa, Chandek Kura, Langkawi..  Bersama anak-anak buah yang mengadakan bengkel disini. 

Bengkel ini sengaja diaturkan diluar dari ofis untuk membolehkan para peserta memberikan sepenuh perhatian kepada kerja kursus yang diamanahkan.

Catatan kali ini saya nak cerita berkenaan program pada hari ini dan kelmarin disini. Sepertimana sedia maklum setiap jabatan dan organisasi sudah semestinya ada fail-fail yang dibuka untuk merekodkan dan menyimpan  segala surat-surat keluar dan masuk. Pada organisasi yang kecil dan tidak banyak fungsi organisasinya, mungkin tidak ada masalah dengan pergerakan fail dan  mendapatkan kembali apa-apa dokumen dan fail yang diperlukan...  tapi  bagi organisasi yang besar dan pelbagai fungsinya seperti LADA ini sistem penyimpanan dan dan perekodan fail adalah amat penting kerana setiap hari begitu banyak surat-surat masuk dan keluar dan juga begitu banyak fail-fail yang pelbagai maksud dibukakan.. Sekiranya ianya tidak ada sistem   yang teratur sudah tentu akan menyukarkan pengurusan bagi mendapatkan kembali fail-fail yang diperlukan .

Cara pengkelasan juga perlu diberi perhatian agar ianya lebih sistematik dan memudahkan sesiapa sahaja yang memerlukan fail-fail tertentu.

Terima kasih..












No comments:

Post a Comment