Sunday, February 23, 2020

Pentingnya Menjaga Keselamatan Perlindungan Jabatan

Tarikh.. 27 November 2019
Catatan.. Mohd Asri Redha.

Kursus untuk Penolong
Pegawai Keselamatan Jabatan
 telah diadakan pada
26-27 Feb.2020
Keseronokan bekerja bukan sekadar kerana gaji dan punya boss serta kawan2 yg baik.. tp juga suasana persekitaran kerja yang menarik dan selamat...

Sebagai Pegawai Keselamatan Jabatan LADA, saya amat memberi perhatian kepada perkara-perkara berkaitan dengan keselamatan perlindungan dari aspek keselamatan fizikal, keselamatan dokumen, keselamatan peribadi dan juga keselamataan perlindungan ict.

Saya amat berterima kasih kepada pihak Pasukan Inspektorat, Bahagian Inspektorat Pematuhan dan Pengiktirafan, Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan Malaysia, JPM, Putrajaya yang telah membuat lawatan dan mengadakan Inspektorat Pematuhan Keselamatan Perlindungan di LADA ini.

Setahu saya sudah lama benar LADA tidak dibuat pemeriksaan sebegini... dan saya sendiri menyedari akan banyak kelonggaran-kelonggaran berlaku dalam aspek keselamatan jabatan ini sepanjang saya bertugas di LADA ini.  Kadang-kadang anggota-anggota LADA tidak sedar apa yang apa yang dibuat selama ini tidak menepati kehendak peraturan dan prosedur keselamatan jabatan. Jadi amat sesuai sangat pasukan ini datang membuat pemeriksaan dan membuat tegoran dan penambahbaikan...

Ya.. memang hasil dari inspektorat ini saya lihat banyak penemuan-penemuan telah dikenalpasti oleh pihak pasukan inspektorat ini dan saya pastinya mengambil berat akan tegoran ini dan akan cuba sebaik mungkin untuk membuat penambahbaikan dan pembetulan... Walau bagaimanapun seperti mana yang dimaklumkan oleh pihak Ketua Pasukan Inspektorat ini, secara keseluruhannya LADA masih lagi terkawal dari segi keselamatan perlindungannya dan tidaklah seterok seperti mana beberapa jabatan yang pernah mereka buat pemeriksaan

Secara ringkasnya analisa keseluruhan inspektorat pematuhan keselamatan perlindungan ini telah mengenalpasti 13 penemuan yang perlu diambil tindakan oleh pihak pengurusan LADA.. Dari 13 penemuan itu, 2  penemuan di Komponen Keselamatan Umum yang melibatkan semua bahagian,  5 penemuan di Komponen Keselamatan Fizikal yang melibatkan 8 Bahagian/unit, 5 penemuan di Komponen Keselamatan Dokumen yang melibatkan 14 Bhg/Unit dan 1 penemuan di Komponen Keselamatan Peribadi yang melibatkan semua Bahagian/Unit.. Saya telah mengenalpasti akan penemuan-penemuan itu dan akan cuba ditangani sewajarnya tertakluk kepada  perkara dibawah kawalan dan juga kemampuan kewangan.

Saya sendiri atas tegoran dari pasukan inspektorat ini telah menghadhiri kursus profesional keselamatan jabatan di ENSTEK untuk meningkatkan lagi kefahaman saya berperanan sebagai Pegawai Keselamatan Jabatan.. catatan kursus tu ada saya rekodkan dilink dibawah ini.. klik saja

https://semangatjatilada.blogspot.com/2020/02/keselamatan-tidak-bermusim-security.html?m=1

Pegawai Bahagian Inspektorat Pematuhan dan Pengiktirafan:

Hj Mazlan b. Abd Wahab
Pengarah Bhg Inspektorat Pematuhan dan Pengiktaran
Kanan a/l Nagappan
Pen Pengarah Bahagian Inspektorat Pematuhan dan Pengiktirafan
Noor Hanizam b. Baharudin

Pen. Pegawai Bahagian Inspektorat Pematuhan dan Pengiktirafan
Mohd Hazril b. Abd Hakim
Pembantu Keselamatan bahagian Inspektorat Pematuhan dan Pengiktiran











No comments:

Post a Comment