Catatan.. :Mohd Asri Redha
Tarikh.. :10 April 2017
Assalaamualaikum.. wbt.
Alhamdulillah.. pagi ini saya memulakan tugas saya dgn memberikan sedikit penerangan kpd peserta bengkel LADA berkenaan dengan kehendak pengurusan tertinggi LADA berkenaan perlunya LADA mempunyai Sijil Kualiti. Adanya Sijil Kualiti sesuatu organisasi itu menggambarkan kecekapan dan perkhidmatan terbaik yang boleh diberikan dengan mengikut segala prosedur yang ketat dengan jayanya.
Makanya sijil kualiti yg dipilih ialah utk 'renew' pengikhtirafan Sijil Kualiti MS ISO 9001:2008 kepada MS ISO 9001:2015. ISO ini merupakan "Satu standard bertulis yang menetapkan keperluan asas dalam melaksanakan sistem pengurusan kualiti bagi memenuhi kehendak dan keperluan pelanggan dan 'stake holder' atau pihak berkepentingan
+Konteks Organisasi : Memahami keperluan organisasi dan harapan pihak berkepentingan/pelanggan serta skop sistem pengurusan kualiti ,
+Pengurusan Risiko : Satu kaedah sistematik bagi mengenalpasti , menilai ancaman risiko dan mengenalpasti kaedah mengurangkan risiko
+Tiada keperluan wajib jawatan wakil pengurusan
+Tiada keperluan wajib menyediakan dokumen manual kualiti
+Tiada keperluan wajib tindakan pencegahan.
Hari ini anak-anak buah saya berbengkel buat kali kedua iaitu Bengkel Dokumentasi SPK ISO 9001:2015 di kompleks LADA.. Kali pertama LADA tlh mengadakan Kursus Kefahaman ISO Versi 2015 pada 14-16 Feb. 2017.
Dalam bengkel dan kursus ini para peserta dibimbing oleh Perunding Kualiti yg mahir dlm bidangnya iaitu saudara Md Jaafar b. Md Jani dari Emjay Training & Consultancy.
Bengkel hari ini adalah utk membangunkan dokumen SPK dgn keperluan baru yg merangkumi 3 aspek.. iaitu dokumen berkaitan konteks organisasi dan penentuan skop, dokumen berkaitan Pengurusan Risiko.. dan dokumen berkaitan Objektif Kualiti dan Pelan Tindakan. Ada 30 prosedur yg dibangunkan dlm Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2015.. Iaitu kesinambungan dari prosedur yg sedia ada. Sebenarnya utk mendapat sijil ini tidak semudah berkata-kata.. memang susah dan agak teknikal. Peserta kena fahami betul2 proses dan prosedur kerja serta membentoknya dalam dokumen yg bersesuaian dlm Dokumen MS ISO 9001:2015. Adalah diharapkan dalam tempoh 3 hari ini, segala dokumen dapat disiapkan sepenuhnya dan draf awal dapat dikeluarkan untuk dimuktamadkan setelah mengambil kira komen dari Audit Kualiti Dalaman LADA.
Apa2 pun dalam menyediakan menyediakan dokumen ISO ini prinsip utama yang harus diberi perhatian ialah ianya mesti lah berasaskan kepada perkara2 berikut:
- Fokus kepada pelanggan pada setiap masa
- Pihak pengurusan atasan mesti terlibat dalam menentukan dasar dan hala tuju serta sokongan disamping merancang, melaksana dan memantau
- Semua peringkat kakitangan dalam LADA mesti terlibat dalam sistem penyampaian perkhidmatan,
- Pendekatan proses iaitu keupayaan menggunakan sumber yang ada dan aktiviti yang berkaitan diuruskan sebagai satu proses yang standard
- Keputusan-keputusan yang dibuat mestilah berdasarkan maklumat dan data yang ada
- dan seteusnya memastikan hubungan dengan pelanggan dan semua pihak berkepentingan sentiasa terjalin baik atau perkhidmatan yang diberikan dapat dilaksanakan dengan berkesan dan cekap
Saya berdoa apa yg di usahakan ini akan beroleh kejayaan yg diharapkan... Tentunya kejayaan cemerlang.. Ada nikmat yang tersendiri jika kita berjaya mendapat pengikhtirafan tersebut... kerana itu adalah hasil sebahagian sumbangan usaha kita. In Sya Allah..
ok.. itu saja coretan saya hari ini sambil2 dok dengar saudara Md Jaafar beri tunjuk ajar pada anak2 buah saya...
No comments:
Post a Comment