Wednesday, December 20, 2017

'Digital Transformation' Public Sector Digital Competencies.. LADA Kearah Kecekapan

Catatan Oleh: Mohd Asri Redha
Tarikh : 28.11.2017

Assalaamualaikum WBT..  Dan Selamat Pagi..  Saya doakan semua sahabat2 yg membaca catatan ini sihat walafiat,  Dan dipermudahkan Allah SWT segala urusan baik-baik yg kita buat.. Tentunya diberi ganjaran pahala pada yg sentiasa berada dalam majlis-majlis Ilmu.

Hari ini saya nak cerita sikit fasal Teknologi iT ini..  Mau tak mau kita kena juga ambil perhatian dan menggunakan teknologi it ini dalam segenap aspek kehidupan kita..Sekarang dikatakan dunia kearah Revolusi Industri 4.0. dimana ekonomi digital diangap industri masa hadapan yang memerlukan kerajaan mengoptimumkan kegunaan teknologi digital bagi membangkitkan kegunaan teknologi digital ini kearah melonjakkan kualiti dan penyampaian maklumat yang berkesan.  Kalau tidak kita akan ketinggalan jauh dari arus pembangunan semasa..  Sebagai sebuah jabatan kerajaan,  sudah tentu penggunaan teknologi iT dlm pengurusan dan pentadbiran diberi keutamaan kerana ianya memberi kecekapan dan kecepatan dalam setiap urusan..  Teknologi iT ini sentiasa berubah kearah yg lbh baik dan setiap hari ada sahaja perisian2 terkini  yang dibangunkan. Selain software,  hardware komputer semakin canggih dan  cekap dicipta... Semua ini memerlukan setiap anggota kakitangan kerajaan kena bersiap sedia dengan perubahan yg amat cepat berlaku ini..  Untuk itu selain majallah dan  buku sebagai sumber Ilmu,  menghadhiri seminar, kursus dan konvensyen yg berkaitan dgn iT perlu diberi perhatian dan menghadhirinya..

Secara kebetulan dalam jabatan,  saya juga dilantik sbg CIO..  atau Chief Information Officer.  Besar bunyinya tu.. Tapi saya bukan seorang yg punya latarbelakang pendidikan iT atau komputer.. Macam mana nak buat kerja kalau dah tak reti fasal iT secara mendalam.  Tapi atas kapasiti sebagai Pegawai Kanan jabatan saya dilantik juga sebagai CIO..  mungkin dari segi bidang iT itu sendiri saya tidak dapat memahaminya secara mendalam,  tetapi sekurang2nya  memahami perkara2 asas dalam iT ini memberi sedikit pemahaman berkenaan kepentingan sesuatu aplikasi dan hardware dalam sesebuah jabatan. Jadi bila anak buah bentang cadangan berkenaan apa2 pembaharuan dlm iT ini dan juga bajet senang utk buat keputusan dan  memudahkan anak2 buah. Sebenarnya kepimpinan digital yang dilengkapi dengan kecekapan teknologi dan kemahiran digital menjadi salah satu keperluan penting untuk memacu organisasi sektor awam , memberi perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan. Berdasarkan maklumat hingga akhir tahun 2017 sejumlah lebih kurang 11,309 perkhidmatan dalam talian  telah diadakan dalam sektor  awam ini. Sebab itu saya katakan kepimpinan digital tidak boleh lari dari mendekati iT. Ia memerlukan setiap pemimpin dilengkapi ilmu dan teknologi maklumat terkini.

Sebab itu bila ada konvensyen berkaitan teknologi iT ini,  saya sebagai CIO LADA tidak melepaskan peluang untuk menghadhirinya..  seperti  MY DIGITAL LEADER CONVENTION  yg diadakan pada 29 Nov.  2017 di MAEPS Serdang.  Banyak maklumat2 berkenaan perkembangan terkini iT dan Ilmu yg saya dapat dari konvensyen yg dianjurkan oleh MAMPU ini.. semuanya adalah berkaitan dengan bagaimana teknologi yang ada ini boleh memberi perkhidmatan terbaik kepada pelanggan terutama dari dari segi capaian maklumat , kecepatan dan ketepatan..

*************************************************


catatan2 lain berkaitan teknologi it:
http://semangatjati.blogspot.my/2016/12/smart-city-expo-world-congress.html


Bawah ini antara kata2 menarik utk renongan kita bersama yang saya dapat kutip dari pembentangan panel-panel pakar yang dijemput....


We Change or We Die..  Experience Motorola..  Dato Ramli Prestariang

Mind Set Change

Arrogant attitude..

My place,  my way,  My Time..  dah tak boleh pakai lagi dizaman sekarang ini.. Celcom

Banking System..  Lori 🏧

Inteligent cloud

Artificial intelligence

You Digital it Or You Die

Change..  iOT bukan utk memudahkan kita buat kerja,  Tapi bagaimana IOT dapat  memberi kemudahan Dan kesenangan pada pelanggan..

Start Building Digital Service..  Stop Website






No comments:

Post a Comment