Tuesday, February 20, 2018

Pusat Anak Permata Langkawi ... Untuk Orang Pulau Langkawi Permata Kedah

Catatan: Mohd Asri Redha
Tarikh : 18 Feb 2018

Assalaamualaikum WRT... Selamat pagi buat semua yang masih mengikuti catatan-catatan santai saya dalam blog ini.. Lama juga tidak menulis dalam blog, kalut sana kalut sini, tak tau apa sangat yang dikalutkan.. semua nya hanya untuk keduniaan sahaja , kecuali kita niatkannya pekerjaan kita itu sebagai kerana Allah SWT iaitu niatkannya sebagai ibadat..


Pagi tadi telah berlangsung majlis perasmian Pusat Anak Permata Langkawi yang bertempat dalam kawasan kompleks LADA ini sendiri.  Ianya telah disempurnakan oleh YABhg Datin Seri  Rosmah Mansor Isteri kepada YAB Perdana Menteri Malaysia. LADA telah bermurahhati menyediakan  tempat untuk Pusat Anak Permata ini . Memandangkan ianya dibuat di kompleks LADA ini , mau tak mau LADA kena terlibat secara langsung dalam menjayakan majlis perasmian ini dengan kerjasama erat dari Bahagian Permata di Jabatan Perdana Menteri.

Ini merupakan satu lagi kejayaan bagi orang Pulau Langkawi kerana telah berjaya mengadakan Pusat Anak Permata ini di Langkawi. Bukan mudah untuk mendapat kemudahan ini kerana ramai negeri memohon ditambahkan projek Permata ini dinegeri masing-masing, kerana manfaat dari adanya PERMATA ini amatlah besar, khususnya bagi yang mempunyai anak-anak yang belum bersekolah. Macam saya ni tak adalah dapat apa-apa secara personalnya , cuma tolong bagi jadi saja projek ini untuk orang-orang lain yang memerlukan..

Besar belanjanya untuk buat  Pusat   PERMATA ini.. Kalau ditempatkan lain terpaksa cari tapak tanah , buat bangunan dan operasi. Belanjanya memang tinggi. Di LADA ini bangunannya sudah ada, cuma pihak Bahagian PERMATA bagi peruntukan buat ubahsuai sahaja berserta kelengkapan-kelengkapan  pembelajaran anak-anak PERMATA...  Ubahsuai inipun LADA juga yang uruskan.

Oleh itu penduduk Langkawi , datanglah ambil peluang ini kerana tempat adalah terhad. Hanya mampu mengisi anak-anak setakat 100 orang sahaja. Yurannya tidaklah sebanyak mana, malahan bagi yang berpendapatan rendah, dikecualikan dari yuran bulanan....

Saya mengucapkan terima kasih kepada pihak Bahagian PERMATA  , JPM yang telah sudi mengadakan Program Anak Permata ini di Langkawi... Kesan dari pengujudan PERMATA ini akan dapat dilihat dalam tempoh terdekat bila ianya mula beroperasi sepenuhnya .

Semasa cadangan untuk merasmikan Pusat Anak Permata ini saya agak khuatir kerana sepatutnya kerja-kerja 'renovation' bangunan sedia ada akan tamat pada bulan Mei nanti.. mana sempat untuk dirasmikan. Cadangan untuk ubah kedepan tarikh perasmian juga tidak dapat diberi kerana kesibukan YABhg Datin Seri ... Nasib menyebelahi LADA kerana kontraktor yang melaksanakan kerja ini telah dapat menyiapkannya dengan cepat dan atas jaminan semuanya akan siap sepenuhnya maka berlangsunglah majlis perasmian Pusat Anak Permata Langkawi pada 18 Feb 2018 ... Tetapi memang terok sikit la untuk membuat persiapan yang tergesa-gesa ini,  segala-galanya kena serentak bergerak... dan kekangan  masa pula disamping event yg berlangsung dalam musim perayaan Tahun Baru China... Saya terkejut juga dgn penarikan diri 2 caterer sediaan makanan disaat-saat akhir atas alasan kesuntukan masa dan sukar mendapat bekalan bahan mentah disebabkan ramai tutup kedai. Ini adalah antara cabaran-cabaran yang terpaksa dihadapi oleh penganjur bagi memastikan program yang dirancang itu berjalan lancar.

Saya melihat dari aspek  pengurusan majlis ini juga telah berjaya dilaksanakan walaupun banyak halangan-halangan yang terpaksa ditempohi, tapi secara keseluruhannya ianya berjalan lancar dan memuaskan. Terima kasih kepada semua pihak yang terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam menjayakan program yang amat bererti ini kepada penduduk Langkawi ini dan khususnya kepada kakitangan LADA sendiri.

Ketemu lagi dalam penulisan lain saya.. bye















No comments:

Post a Comment