Wednesday, March 28, 2018

Pentingnya Batu Karang Di Hargai

Catatan..  Mohd Asri Redha
Tarikh..  22 Nov. 2017

Assalaamualaikum WBT..  Selamat Siang buat sahabat2 yg sudi membaca catatan saya nii..

Hari ini saya bersama-sama anak buah mengambil kesempatan dengan waktu yang terluang membuat lawatan kerja sekitar Pulau ini..

Sebenarnya salah satu tempat yg saya lawati ini tidak pernah pun saya sampai lagi walaupun dah lama duduk tinggal di Pulau ini.. sedangkan orang2 dari luar negara dah tau lebih dulu dari saya sejak sekian lama.  Itu lah kelemahan kita yang kadang-kadang kita tak tahu segala kebaikan itu ada dalam negara kita. Orang luar negara pula yang lebih tahu dari kita akan potensi dan kebaikan serta keindahan negara kita yang tercinta ini..  Kita pula asyik memuji-muji akan keindahan dan kebaikan orang atau negara luar yang kita lawati. seolah-olah kita ni terok sangat...

Pernah dengar batu karang tak.. atau 'coral' dlm bahasa inggerisnya..  Tak sangka pula ada badan atau organisasi yg begitu berminat  dgn 'coral' ini sehingga menubuhkan unit khas yg berkaitan 'coral' samada  utk penyelidikan,  pendidikan , penerangan,  'tourist attraction', dan juga landskap...  Inilah yg diujudkan oleh Andaman Hotel,   di hotel mereka yg cantik dgn persekitaran alam yg asli  di Datai.

Hari ini saya belajar banyak perkara berkenaan batu karang... sekurang-kurangnya pengetahuan saya berkenaan batu karang semakin bertambah dan pandangan saya berkenaan batu karang turut berubah.. selama ini saya tak berapa kisah sangat fasal batu karang ni..  sekarang kena lebih menghargai keujudan batu karang.. yg memberi banyak kebaikan pada alam sekitar khususnya pada lautan yang luas terbentang.













No comments:

Post a Comment