Wednesday, October 10, 2018

Kreativiti Pemasaran Produk

Catatan.. Mohd Asri Redha
Tarikh.. 05 Oktober 2018



Sejak tahun 2012 lagi  Laman Web berkaitan 'Langkawi' menjadi perkataan yg menjadi carian yang ke 3 tertinggi melalui enjin carian laman web terkemuka GOOGLE bagi kategori Destinasi Pelancongan..

Berdasarkan laporan yang dikeluarkan oleh google Malaysia  ini.. apa sebenarnya yang boleh kita membuat kesimpulannya.. ianya menunjukkan Langkawi tetap menjadi pilihan untuk dicari dlm laman sesawang untuk pelbagai tujuan ... mungkin mereka mencari maklumat Langkawi ini untuk pengetahuan dan tujuan2 pembelajaran, tapi saya rasa sebahagian besar mereka melayari Laman Web berkaitan Langkawi yg beratus2 banyaknya  adalah untuk pelancongan.. mencari produk dan destinasi menarik di Pulau Langkawi untuk dikunjungi..

Di sinilah pentingnya pemilik2 produk pelancongan yg memasarkan produknya melalui internet seperti Laman Web, Blog, page FB, Instagram dan sebagainya perlu mengambil kesempatan untuk menarik sebanyak mungkin pengguna internet melayari laman web mereka dan sekaligus boleh memasarkan produk pelancongan mereka dengan cara yang lebih kreatif.. Mengambil sempena 'World Tourism Day' yang disambut setiap 27 September LADA telah mengambil pendekatan yang lebih aktif dengan mengadakan bengkel menggunakan Google Ads dalam pemasaran produk-produk pelancongan.


Apa itu Google Ads..  Saya kena ambil dalam bahasa inggeris sedikit untuk memudahkan apa yang diertikan dengan Google Ads   " Google Ads is google's advertising system in which advertisers bid on certain keywords in order for their clickable ads to appear in Google's search result' . Ia adalah pengiklanan  produk secara online  melalui platform Google. Ianya akan membantu pengiklan atau pemilik produk meningkatkan jualan melalui carian melalui Google secara lebih spesifik maklumat produk, perkhidmatan dalam website pengiklan.


Macam mana nak buat tu, ini yang LADA buat bengkel  khusus tentang kehebatan penggunaan Google Ads dan bagaimana cara menggunakannya  dalam Bengkel "Digital Marketing Workshop - Google Ads in Conjunction With World Tourism Day : Tourism And Digital Transformation' yang diadakan  pada 27 September 2018 di Hotel Bayview. Bengkel ini telah mendapat penyertaan yang ramai dari kalangan industri pelancongan melebihi 50 orang.. LADA telah menjemput seorang penceramah yang amat mahir dalam bidang ini iaitu Associate Proffessor Dr Hasrina Mustafa dari School Of Communication , USM. untuk mengajar dan membimbing bagaimana membuat Google Ads ini.

Saya tak boleh cerita kat sini macam mana nak buat Google Ads ini , kerana ia agak teknikal, tapi dari apa yang saya perhatikan dalam bengkel ini, dalam tempoh sehari sahaja, para peserta bengkel yang tiada pengetahuan berkenaan Google Ads ini sudah boleh membuat sendiri pautan Google's Ads dalam 'address website' dan blog masing-masing dengan sedikit perbelanjaan yang dikenakan. Saya berharap selepas ini pemain industri pelancongan  akan dapat meningkatkan lagi jualan produk masing-masing di Pulau  Langkawi melalui pendekatan promosi produk secara Google's Ads ini. Yang pentingnya mereka perlu lebih proaktif, kreatif dan sentiasa mengemaskinikan maklumat produk masing dalam web site masing-masing.

Ini adalah pendekatan pemasaran yang terbaik saya rasa berbanding pendekatan yang lebih tradisional yang sudah ketinggalan zaman dari segi aspek pemasaran. Kita tidak perlu lagi pergi kesana sini samaada dalam negara dan luar negara untuk memasarkan produk-produk bernilai kita.. kos pun begitu tinggi .  Hampir semua orang mempunyai handphone sendiri dan komputer sendiri.. Maklumat hanya terletak dihujung jari sahaja. Dengan talian networking yang semakin canggih dan laju serta boleh dicapai dimana sahaja , pendekatan melalui 'digital marketing' perlu diberi perhatian yang sewajarnya dan diberi keutamaan oleh pemilik-pemilik produk khususnya di Langkawi yang majoritinya adalah pemilik-pemilik produk pelancongan. Ramai orang dari serata dunia ingin melancong, dan tentunya pemilik produk kena kreatif dan aktif  untuk memastikan bagaimana orang yang ingin melancong itu kita tarik perhatian mereka untuk datang melancong ke Pulau Langkawi melalui Google's Ads.









No comments:

Post a Comment