Monday, April 29, 2019

Bengkel Pengurusan Risiko Rasuah

Catatan... Mohd Asri Redha
Tarikh.. 09 Mac 2019



Assalaamualaikum WBT.

Hari ini saya ada sedikit ruang untuk  mengikuti bengkel yang dianjurkan oleh LADA.  Iaitu Bengkel Pengurusan Risiko Rasuah.. Sejak awal saya masuk bertugas di LADA ,  apabila anak2 buah bercadang mengadakan apa2 aktiviti berkaitan pencegahan rasuah saya tidak ragu-ragu untuk memberikan sokongan dan kelulusan. Rasuah adalah musuh negara yang utama dimana mana negara.   Sudah berapa banyak negara mengalami keruntuhan disebabkan gejala rasuah. Kalau dibiarkan berleluasa tanpa kawalan yang sepatutnya maka tunggulah saat kejatuhannya.

Sepanjang 2 tahun saya bertugas di LADA ini pelbagai aktiviti dan program berkaitan rasuah telah diadakan. Antaranya ialah ... Hari Integriti dan Ikrar Anti Rasuah yang dibuat pada tahun lepas dan Minggu Integriti yang akan dilaksanakan dalam bulan April 2019 nanti.



Hari ini pula LADA mengadakan Bengkel Pengurusan Risiko Rasuah.. Bengkel ini membincangkan aktiviti2 dan prosedur-prosedur  yang berisiko membawa kepada rasuah.


Bila kita sudah mengenalpasti mana mana aktiviti yang berisiko tinggi berlaku  rasuah akan  membolehkan penambahbaikan dibuat pada aktiviti tersebut  agar tidak ada ruang untuk disalahhgunakan oleh pegawai yang terlibat secara langsung . Dalam bengkel ini semua  aspek akan diteliti dan dilihat dan daripada situ pelan pengurusan risiko Rasuah dapat digubal dengan berkesan.



Hasil dari perbincangan mendalam dalam bengkel ini sebanyak  45 potensi risiko  rasuah telah dikenalpasti untuk dimasukkan dalam Pelan Pengurusan Risiko Rasuah LADA.. Dalam tahap risiko rasuah bertaraf HIGH ada 11 proses kerja yang berpotensi tinggi rasuah iaitu :-



1. Kebocoran maklumat dalam penyediaan BQ - harga anggaran.
2. Pengurusan Perjanjian  - Memasukkan terma perjanjian yang berat sebelah.
3. Pelantikan dan Pemantauan Panel Peguam LADA - Pakistan Lantikan Panel Peguam
4. Campurtangan dalam proses pengambilan pelantikan kakitangan LADA
5. Pembayaran terhadap pembekalan yang tidak disempurnakan (tuntutan palsu)
6. Pemilihan permohonan penglibatan diberikan kepada pihak2 yang berkepentingan/kroni
7. Pemalsuan lapuran kemajuan projek/laporan prestasi kontraktor/tuntutan bayaran kontraktor
8. Campurtangan individu berpengaruh untuk mendapatkan sumbangan csr.
9. Tindakan melba untuk mendapatkan sumbangan CSR
10.Kecenderungan untuk memilih lokasi atau projek yang members kepentingan kepada diri/individu
11.Campurtangan individu berpengaruh untuk menganjurkan program dan melaksanakan program




Walaupun kerja lain ( 34 proses kerja) hanya dikategorikan tahap 'moderate' dan 'significant', kita tidak boleh alpa dan tidak kisah proses-proses kerja tersebut kerana ada kemungkinan besar ia boleh beraleh ke tahap 'high risk'.. Seperti mana saya telah jelaskan sebelum ini semua proses kerja disemua peringkat ada potensi untuk aktiviti rasuah.



Semoga LADA bebas dari rasuah.. TQ...
Lepas ini LADA akan anjur MINGGU INTEGRITI LADA 2019.. Semua aktiviti yang dibuat ini adalah  untuk menerapkan disetiap hati sanubari anggota LADA  betapa bahayanya RASUAH kepada organisasi, masyarakat dan negara.

Tindakan seterusnya ialah untuk mengadakan Pelan Anti Rasuah Organisasi LADA.. Pembentokan OACP ini akan memastikan harapan LADA untuk mengamalkan slogan "Hidup Tanpa Rasuah" terlaksana. Dengan adanya OAXP ini ianya diharapkan  dapat menyatukan semua inisiatif dan usaha berkaitan integriti, tadbir urus, dan antiri rasuah dalam satu pelan terintegrasi ini.

















No comments:

Post a Comment