Monday, April 29, 2019

Integriti Kompas Moral Organisasi


Catatan.. Mohd Asri Redha
Tarikh.. 24 April 2019

Alhamdulillah sejak 21 - 25 April 2019, LADA telah berjaya menganjurkan 'Minggu Intergriti 2019'.... Pelbagai aktiviti telah diator untuk penglibatan kakitangan LADA dan juga dari orang luar...
Untuk mendapatkan penyertaan ramai peserta bukan mudah apatah lagi tajok2 yang berkaitan dengan integriti  dan rasuah bukan ramai orang minĂ¢t sangat.

Pada saya minat atau tidak minat bukan isunya.. kempen kearah zero corruption tetap diteruskan, kerana rasuah tidak mengira sesiapa. Ia boleh terkena kepada sesiapa sahaja jika ada ruang dan peluang.. Sebab itu ruang dan peluang itu kena diperhatikan dengan sejelas-jelasnya agar ianya dapat ditutupi dari disalah gunakan untuk kepentingan diri sendiri.

Sebab itulah pelbagai program-program berkaitan integriti telah diaturkan untuk seluruh anggota kakitangan LADA .. Sejak saya bertugas di LADA ini sudah pelbagai program telah diatorkan dan yang terkini ialah program 'Minggu Integriti LADA 2019' yang diadakan sepanjang minggu dari 21 - 25 April 2019. Perasmian Minggu Integriti LADA ini disempurnakan ole YB Dato' Ir Hj Amirudin Hamzah Timbalan Menteri Kewangan Malaysia di Dewan Badminton Kompleks Sukan LADA.

Program Integriti perlu melibatkan semua kakitangan kerana sepertimana saya sebut tadi. Tidak kira anggota dari peringkat bawah sekali hingga kepada pengurusan tertinggi sekali.. Semuanya ada ruang kuasa tertentu yang boleh disalahgunakan.. Di peringkat pengurusan pegawai kanan sudah tentu lebih banyak kuasa yang ada dalam melaksanakan tugas seharian.

Saya tidak mahu bercerita panjang apa implikasi kepada diri , organisasi, masyarakat dan negara jika gejala rasuah dibiarkan berleluasa. Sudah banyak perbincangan dalam pelbagai media diketengahkan dan semuanya menjurus kearah tidak baiknya rasuah  ini .  Boleh lingkup satu negara jika tidak ditangani dengan betul..





Catatan ucapan saya diMajlis Perasmian Penutup Minggu Integriti LADA 2019 blh dilayari dlm link ini... Didalamnya ada maklumat-maklumat untuk program ini...





https://semangatjatikarya.blogspot.com/2019/04/ucapan-perasmian-penutup-minggu.html?m=1






































No comments:

Post a Comment